Sabtu, 17 Januari 2009

Kata Mereka, Kata AKU

Maaf, posting mengenai projek Pra Menjejak Liku Hanafi tidak dapat disambung. Malam tadi AKU berada di Shah Alam. Hari ini pula ada majlis di Seremban. Insyallah, kisah mengarut kami akan bersambung Ahad ini.

Untuk posting ini, AKU terpanggil untuk membidas kata-kata mereka. Rasa AKU sesekali kita perlu bangun untuk meluku mereka. Mentang-mentanglah kita lebih banyak berdiam diri. Maka AKU coretkan "Kata Mereka, Kata AKU" ini.

Kata Mereka: Tidak pula beliau mendapatkannya daripada ayah ibunya yakni keturunannya.
Kata AKU: Tidak pula beliau mendapatkannya daripada rakan-rakannya! Guru AKU mendapatkannya dari Guru yang lama, seperti Guru yang lama mendapatkan dari Guru yang sebelumnya. Guru AKU mendapatkannya dari pemegang amanah, seperti Almarhum mendapatkannya dari pemegang amanah sebelumnya!

Kata mereka: ...di zaman beliau tidaklah berpaksi kepada kepentingan individu (yakni dirinya sendiri). Ia berpaksikan pergerakan, bukan berpaksikan individu kerana dalam...... ada perjuangan bangsa dan ugama....sebagai milik dan hak mutlak dirinya sendiri. Ia milik masyarakat. Ia milik anak bangsa.
Kata AKU: Ia juga bukan milik orang-orang lama.

Kata Mereka: tidak melibatkan adik beradiknya dan juga kaum keluarganya dalam pentadbiran pergerakan kerana beliau sedar bahawa pergerakan bukan milik eksklusif keluarganya.
Kata AKU: Di puak merekapun terdapat adik beradik menerajui pergerakan? Wei...Ismail dan Ishak tu adik beradik. Ayah dia Ibrahim. Luth tu saudara Ibrahim. Sulaiman mewarisi kerajaan siapa kalau bukan dari Daud. Syuaib pak mentua Musa. Musa dan Haron bukan sepupu ke? Yahya bersama bapanya Zakaria menetang Raja yang zalim. Isa itu ada kaitan dengan Zakaria. Ali itu siapa kepada Rasululah? Kenapa di pilih Ali sebagai pintu kepada gedung ilmu? Di sini semuanya ada hubungkait dengan keturunan. Tapi yang perlu dijelas dan diterangkan, adalah HAK! Kehendak Allah nak pilih siapa pun. Tapi kena faham dan jelas kepada siapa HAK itu di beri! Kepada siapa HAK itu di kurniakan! Siapakah yang menyatakan mereka ada HAK untuk memilih? Ada ke Almarhum cakap mereka berhak memilih? Apa standardnya untuk termasuk dalam jawatankuasa pemilih? Kenapa AKU tak boleh memilih? Kenapa cawangan tak boleh memilih? Kenapa ahli-ahli lain tak boleh memilih. Ini membuktikan bahawa merekalah yang menjadikan pergerakan ini milik eksklusif mereka. Gelong punya fahaman.

Kata Mereka: Lagipun beliau sedar bahawa penglibatan beliau dalam mengembangkan.... telah mendapat halangan daripada ibu, adik beradik dan daripada kalangan saudara maranya yang terdekat. Malah beliau mendapat halangan daripada gurunya sendiri.
Kata AKU: Jangan lupa! Beliau pernah mendapat halangan dan tentangan dari anak muridnya juga!.

Kata Mereka: Allahyarham meneruskan perjuangannya bersama-sama dengan anak-anak muridnya yang setia sehinggalah beliau kembali ke Rahmatullah....
Kata AKU: Almarhum juga meneruskan perjuangannya bersama dengan isteri dan anak-anaknya yang taat!

Kata Mereka: Semasa hayat beliau, Allahyarham sangat menekan konsep “kenang jasa”. Katanya, kita hendaklah mengenang jasa mana-mana individu manusia yang berjasa dalam hidup kita. Allahyarham memperingatkan kita bahawa manusia yang paling berjasa dalam kehidupan kita adalah kedua ibu bapa kita. Sama ada kedua ibu kita itu bukan ugama Islam ataupun mereka tidak atau kurang beriman, kita tetap harus mengenang jasa mereka melahirkan dan membesarkan kita. Allahyarham juga menegaskan agar kita menyayangi dan mengenang jasa orang-orang yang ayah dan ibu kita sayang.
Kata AKU: AKU dan sahabat-sahabat AKU juga masih ditekan tentang perkara begini! Kenang jasa ibu bapa. Tapi mereka lupa untuk memperingatkan tentang mengenang jasa Guru! Mungkin sebab mereka tiada yang itu! Kenapa Guru itu hilang? AKU rasa mereka nak supaya konsep kenang jasa ini di lebarkan kepada kenang jasa orang-orang lama!! AKU masih mengenang jasa mereka. Suatu waktu dulu, sering kali mereka memperingatkan supaya kenang Guru! Suatu ketika dulu, AKU pernah diberitahu tentang jasa Guru kepada mereka. Tapi sekarang, apa yang mereka buat tidak menggambarkan apa yang mereka katakan dulu. Apa punya belit!!!!! Mereka dah melupai jasa Guru, yang suatu ketika dulu mereka selalu khabarkan kepada adik-adik mereka sebagai contoh!!!! Kenang jasa ke macam ni????

Kata mereka: Itulah yang diajarkan kepada anak-anak muridnya di zaman beliau. Namun apabila beliau meninggalkan kita, mengapa amalan ini tidak diajarkan dan diterapkan oleh mantan-mantan guru kepada ahli-ahli?
Kata AKU: Guru pun ajar mereka tentang hal ini.Bukan tu saja, Guru pun duk peringatkan tentang hal ini kepada mereka yang pernah di ajar oleh Almarhum. Tapi mereka sendiri tak pernah anggapnya sebagai Guru mereka! patutlah, selama ini mereka anggap diri mereka sebagai ahli sahaja, tidak mengaggap diri mereka sebagai anak murid!

Kata Mereka: Lipatan sejarah menyaksikan bagaimana anak-anak murid yang setia kepada Allahyarham ini telah difitnahkan dengan pelbagai-pelbagai tuduhan yang tidak masuk akal. Gulungan ini terlupa bahawa anak-anak murid yang setia ini adalah hasil didikan Allahyarham sendiri. Allahyarham yang telah mentarbiahkan mereka.
Kata AKU: Lipatan sejarah juga menyaksikan bagaimana isteri dan anak-anak Almarhum yang taat telah difitnahkan dengan pelbagai-pelbagai tuduhan yang tidak masuk akal. Gulungan ini terlupa bahawa isteri dan anak-anak Almarhum yang taat ini adalah orang yang paling dekat dengan Almarhum dari mereka, merupakan zuriat keturunan Almarhum yang lebih dahulu mendapat keutamaan didikan dari Almarhum sendiri. Almarhum sudah semestinya juga terlebih dahulu mentarbiahkan keluarganya sebelum mertarbiahkan mereka.

Kata Mereka: Sejak Allahyarham meninggalkan kita, kita dapat melihat bagaimana konflik dalaman telah menghantui pergerakan kita sehingga berpecah kepada tiga gulungan pada ketika ini. Semuanya berpunca daripada perbuatan anak-anak murid Ustaz Hanafi sendiri. Apa tidaknya kedua-dua mantan guru utama adalah anak-anak murid Allahyarham dan mereka bukan tergulung dalam kumpulan anak-anak murid setia Allahyarham yang sama-sama mentadbir pergerakan pada zaman Allahyarham.
Kata AKU: Mereka saja yang masuk bakul angkat sendiri. Adakah Almarhum yang isytiharkan mereka sebagai anak muridnya yang setia? Mereka sendiri saja yang claim. Masuk puak mereka, maka terus di isytiharkan setia. Biarkan saja. Mereka nak jadi setia, mereka dakwa mereka setia.Ambil dan pikullah setia itu! AKU memang tak setia. AKU tak nak sekadar setia. Tapi AKU nak Taat! Bukankah pantun kita telah berbunyi: Taat kepada Guru membawa berkat! Siapa yang cipta pantun tersebut kalau bukan Almarhum sendiri! Ada ke Allahyarham tulis Setia kepada Guru membawa berkat?? Hanya orang yang dungu sahaja merasakan setia itu sama seperti taat. Taat itu setia, tetapi setia itu tidak semestinya taat! Seperti sahabat itu kawan, tetapi tidak semestinya kawan itu sahabat! Dalam sejarah, banyak kali dinyatakan, Hang Tuah setia kepada Sultan Melaka, bukannya ditulis taat kepada sultan. Setia boleh hadir tanpa ilmu, tetapi taat datang dengan ilmu! Setia boleh membawa manusia kepada taksub, tetapi taat tidak!

Kata Mereka: Kita tidak dapat menolak fakta bahawa kejayaan Allahyarham semasa zamannya adalah kerana jasa anak-anak murid setia Allahyarham. Mereka terlibat secara langsung dengan pergerakan di bawah pimpinan Allahyarham. Mereka tahu dan faham tentang halatuju pergerakan sebagaimana yang diilhamkan oleh Allahyarham.
Kata AKU: AKU tidak tolak fakta tersebut, tetapi fakta tersebut ada kekurangannya. Fakta yang sebenar adalah kejayaan ini adalah kerana pengorbanan isteri dan keluarganya terlebih dahulu, baru di ikuti dengan jasa anak-anak muridnya tanpa menggolongkan yang setia atau tidak. Kesemua anak muridnya! Baru tadi mereka bercerita tentang mengenang jasa. Tapi kenapa tak di ceritakan tentang jasa isteri dan anak-anaknya? Apakah mereka ingat, jasa ini sekadar menggerakkan persatuan sahaja ke? Merelakan suaminya bertemu anak murid dan mengambil tanggungjawab membantu membesarkan, mendidik serta menjadi "ayah sementara" tidak di kira sebagai berjasa? Jasa anak-anaknya yang berkorban perasaan ingin mendapat perhatian yang lebih dari ayahnya tidak dianggap berjasa. Anda fikirkan sendiri, yang mana lebih besar jasanya?!

Kata Mereka: Mereka berada di barisan hadapan pergerakan dengan mempertaruhkan nyawa untuk mempertahankan maruah pergerakan.
Kata AKU: Ketika pergerakan ini baru dilahirkan dimana mereka yang menggelarkan diri mereka anak murid yang setia, siapakah yang bersama Almarhum? Mereka baru sahaja muncul setelah bayi yang baru dilahirkan ini sudah boleh merangkak. Baru seronok kita nak ajak bermain. Tetapi ketika bayi ini masih lagi panjang tidurnya, masih lagi berbedung, siapa yang sabar melayannya bersama Almarhum? Siapakah yang bersama Almarhum mengendung bayi ini ke Kuala Lumpur?

Kata Mereka: Begitu besar jasa anak-anak murid setia Allahyarham ini. Tiada siapa yang berani menyangkal fakta ini.
Kata AKU: AKU tidak menyangkal fakta ini. Aku tidak menafikan peranan mereka. Tetapi AKU ingin menyatakan dengan setegasnya bahawa jasa isteri dan keluarga Almarhum lebih besar dari jasa mereka yang mendakwa setia. Siapakah yang berani menyangkal tegasan AKU ini? Mereka yang mendakwa setialah yang berani menyangkalnya! Ada tak mereka menyebut tentang pengorbanan isteri dan anak-anaknya? Hanya mengangkat diri mereka sahaja! Maka seharusnya kita menilainya!

Kata Mereka: Badai telah berlalu.
Kata AKU: Ya! Badai telah berlalu dengan menghalau pergi mereka yang kononnya setia tetapi sebenarnya khianat

Kata Mereka: Satu era baru telahpun bermula...
Kata AKU: Maka benarlah bahawa mereka mempunyai agenda tersendiri dengan membawa perjuangan yang suci ini mengikut acuan mereka sendiri.

Kata Mereka: Semoga usaha murni ini mendapat petunjuk dan hidayah serta diberkati oleh Allah swt hendaknya
Kata AKU: Sucikanlah hatimu! Ikhlaskanlah hatimu! Barulah mengharapkan petunjuk dan hidayah dariNYA!

Akhir Kata AKU: Rupanya mereka selamanya terasa yang mereka tak di kenang......Merka ingat mengenang jasa ini dengan memberikan mereka anugerah. Apa punya bengong!

Terakhir bagi Kata AKU: Berani kerana benar!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan