Ahad, 18 Januari 2009

Projek Pra-Menjejak Liku Hanafi : Perjalanan Hari Kedua di Kedah Darul Aman (Part 1)

Bertemu Pakar Sejarah Negeri Kedah

Sepanjang perjalanan dari Pulau Pinang ke Kedah, AKU melelapkan mata sahaja. Rasa AKU Hafiz dan Izam pun sama. Yang pastinya Fendi tak tidur. Wak rasanya pun tak tidur dalam keterpaksaan. AKU meninggalkan pesanan kepada Fendi untuk exit tol gurun, dan menuju ke arah Yan, kemudian carilah mana-mana masjid atau port yang baik untuik berehat.

AKU terjaga pada jam 0500hrs, hari Rabu 31 Disember 2008 sewaktu Fendi memberhentikan Avanza di Masjid Tunku Abdul Rahman, Yan Besar. Setengah jam kemudian, telefon bimbit KU berdering apabila Ce On menghubungi AKU. Dia baru sahaja sampai Kedah dari Shah Alam. AKU memberikan lokasi AKU, dan sepakat untuk bertemu jam 0900hrs nanti di masjid tersebut. Seterus itu, AKU menyambung tidur kembali.

Sejam selepas itu AKU terjaga apabila terlihat jemaah masjid memandang kami di dalam Avanza. Keadaan ini di ibaratkan oleh Hafiz, seolah-olah kami berada di dalam kapsul ajaib yang baru turun dari langit. Kami di pandang seperti makhluk asing! Maklumlah, kesemua kami bergelimpangan di dalam Avanza tersebut. Setelah jemaah tersebut semuanya pulang, AKU keluar dari Avanza. Merayau-rayau di perkarangan masjid. Pagi itu sungguh hening. Kenderaan masih belum banyak.

Apabila AKU kembali semula ke Avanza, Fendi dan telah membaringkan kerusi pemandu, membuatkan semangat AKU untuk menyambung tidur terbantut sekali lagi seperti di Teluk Intan semalam. Baru 0700hrs. Lalu AKU berjalan berseorangan ke luar. 100 meter dari situ, ada gerai makan dan AKU mendudukkan punggung KU ke atas kerusi gerai itu lantas memesan secawan kopi 'O'. Setelah habis, AKU memesan secawan lagi.

Selama sejam AKU ke situ, dan AKU bangkit membayar harga 2 cawan kopi 'O', melintas jalan dan membeli akhbar seterusnya pulang ke Avanza. Sahabat-sahabat AKU masih lagi lena. AKU membaca akhbar yang di beli. Setengah jam kemudian Izam mula sedar. AKU dan Izam meminjam soket 3-pin masjid untuk mengecas telefon bimbit kami.

0930hrs barulah kelibat Ce On kelihatan. Basheroon atau nama glamournya Ce On, pemuda berasal dari Guar Chempedak, Kedah Darul Aman, baru saja AKU kenal. Baru-baru saja mesra. AKU kenal dari sahabat-sahabat seperjuanganKU di UiTM Shah Alam. Beliau akan menjadi pemandu pelancong kami sepanjang 2 hari di Kedah. Pengetahuan Ce On di dalam sejarah, tidak kurang hebatnya. Malah kami menggelarkannya pakar sejarah.

Sejurus berjumpa, AKU memandu Avanza ke kedai makan untuk minum pagi. Di sini pakar sejarah kami membukakan mukadimahnya. Setelah itu, kami ke chalet milik kakak Ce On di Kem Kenari Nature Park, untuk meletakkan beg pakaian kami serta mandi.

Jam 1030hrs, kami telah bersiap sedia untuk berziarah. Kawasan di sekitar chalet yang kami menginap itu adalah juga merupakan perkampungan acheh dan dinamakan Kg. Acheh. Kata Guru, di Acheh ada Kg. Kedah, dan di Kedah ada Kg. Acheh. Kedah diberikan gelaran Darul Aman, manakala Acheh digelar Darul Salam. Ce On menunjukkan papan tanda jalan yang mengabadikan nama seorang tokoh ulama Acheh di Kedah.






Tengku (kadangkala dieja Teuku) Di Balee (Balai) adalah seorang ulama Kedah yang berasal dari Acheh.

Kami masuk dan melaui lorong tersebut untuk ditunjukkan contoh surau orang Acheh. Tidak berdinding.



1902 M, bermakna sudah 107 tahun di asaskan


Tinggi dan terbuka atau tidak berdinding.

Kemudian kami melalui satu lorong lagi. Di situ terdapat beberapa kubur lama. Di situ kami berjumpa dengan seorang nenek yang berusia hampir 90 tahun. Nenek tersebut kami gelarkan Nenek Ciku kerana mempunyai sebidang kebun yang ada beberapa batang pokok ciku. Menurut nenek itu, kubur-kubur itu adalah kubur-kubur ibu bapa dan keluarga Teuku Md Dahan. Disebelahnya ada sebuah bangunan kayu yang seperti rumah, tetapi ianya terbuka, lebih melihatkan seperti sebuah madrasah.





Kubur ahli keluarga Teuku Md Dahan



Rumah atau madrasah usang

Sejurus selepas itu, kami nekad bergerak meninggalkan nenek ciku, walaupun tersangkut-sangkut beberapa kali, untuk menuju ke Alor Setar. Ibu negeri Kedah Darul Aman. Maafkan kami nenek. Ce On ternyata mempunyai pengetahuan mendalam mengenai sejarah, kerana sepanjang perjalanan itu beliau hebat menceritakan perkara-perkara berkaitan sejarah. Sahabat-sahabat AKU semuanya sungguh kagum, mendengar dengan taat dan tekun. Kami dibawa ke Muzium Di Raja Kedah. Bersebelahan dengan Balai Besar,dan berhadapan dengan Masjid Zahir.



AKU bersama tokoh sejarah Negeri Kedah. Beliau boleh di ibaratkan seperti wayang yang hidup kerana sering bercerita mengenai sejarah, khususnya sejarah Kedah. Beliau juga adalah ahli Persatuan Sejarah Kedah.


Kami menghabiskan masa sekitar sejam untuk menonoton bahan sejarah berkaitan Sultan Kedah. Oh Ye... Sultan Kedah baru sahaja menyambut Ulangtahun Ke-50 pemerintahan baginda. Setelah habis meneliti, kami beredar dari situ. teringin mahu melihat Balai Besar dari dekat. Balai Besar buat masa itu adalah tempat larangan bagi di masuki pengunjung. Namun, usaha Ce On meminta keizinan pengawal bertugas membuahkan hasil. Kami di benarkan ke tangga hadapan untuk mengambil gambar tetapi sama sekali tidak dibenarkan naik keatas.



5 panglima Negeri Sembilan. Seloroh Ce On : Dulu-dulu, Panglima Ismail dan Panglima Tok Rashid selalu melepak kat sini. Ada yang pernah ternampak dalamgambar lama pembesar-pembesar Kedah di Balai ini, ada seseorang yang seperti memegang parang lading di belakang lengannya.




Pandangan hadapan dari jauh.







Pemandangan dari sisi kiri Balai Besar






Masih dalam kawasan yang sama. Menara yang kelihatan itu adalah Balai Nobat

Waktu itu telah hampir ke waktu zuhur. Lalu kami bergegas melintas jalan untuk ke Masjid Zahir.


Gerbang Masjid Zahir. Bentuknya sama sperti masjid-masjid lama Acheh.





Mimbar dan keadaan dalam masjid

Pemandangan dari sisi

Selepas itu kami ke belakang Masjid. Belakangnya adalah Sungai Kedah. Dahulunya penuh dan sibuk dengan sampan, sekarang dibanyakkan dengan sampah. Dulunya menjadi laluan utama rakyat untuk ke Masjid. Oleh kerana, hujan sudah mula turun, kami terpaksa bergegas ke Avanza tanpa sempat merakamkan gambar di situ.

Destinasi kami seterusnya adalah Pekan Rabu untuk makan. Tetapi kami mulakan dengan berkeliaran di sekitarnya untuk mencongak-congak berapa belanja yang akan dikeluarkan esok di situ. AKU sempat membeli songkok di situ.

Setelah makan tengahari di situ, yang pada perkiraan Ce On, harga makanan tersebut harga pelancong, kami bergerak untuk memulakan pencarian pertama kami. Menziarahi Makam-makam Ulama Kedah. Tempat pertamanya adalah Makam Diraja Langgar. Dalam perjalannan tersebut, Ce On menunjukkan rumah persatuan Cawangan Negeri Kedah.



Di sini juga terdapat rumah Al-Marhum Ustaz Hanafi, semasa beliau menjadi pegawai zakat Negeri Kedah. Namun Ce On terlupa yang mana satu, 2 gambar diambil, tetapi tidak tepat setelah dirujuk dengan En. Zakaria Bin Mat @ Cikgu Ya @ Pak Ya @ YDP Negeri Kedah. Biasalah manusia, pakar-pakar pun, bukan tahu semua. Tapi yang penting, selepas ini, Ce On dah tahu.

2 ulasan:

  1. Salam bro.

    I just found this blog via canang.com.
    Anyway,i expect this journey is gonna be worth it.

    Ukhwah fillah,

    Nadly Aizat.

    BalasPadam
  2. rite2...besss gler... caya la abg ipin... buat ahli2 caw n9...selamat!!!

    BalasPadam