Sabtu, 24 Januari 2009

Projek Pra-Menjejak Liku Hanafi : Perjalanan Hari Kedua di Kedah Darul Aman (Part 2)

Makam Ulama Kedah

Sebaik sahaja menghabiskan makanan tengahari, kami bergerak ke destinasi yang seterusnya iaitu Kg. Tanjung Inggeris, Langgar untuk mencari sebuah makam lama yang dijadikan sebagai bukti bahawa islam telah terlebih dahulu sampai di Kedah berbanding Melaka.

Makam Diraja Kedah juga terdapat di Langgar. Kami tiba di situ pada 1530hrs. Keadaan hujan renyai-renyai. Ce On memberitahu, kawasan Makam Diraja Langgar ini adalah kawasan larangan untuk orang awam. Hanya dibenarkan ketika Aidilfitri sahaja. Sekumpulan remaja yang berada di bawah pondok berhadapan pintu masuk makam pula berkata sekiranya ada pengawal yang menjaga, kemungkinan boleh dibenarkan masuk. Mungkin tiada rezeki bagi kami. Tiada pengawal. Selain menempatkan maka-makam Sultan Kedah terdahulu dan kerabat-kerabat Di Raja Kedah, disitu juga disemadikan beberapa Ulama Negeri Kedah. Kami merakam beberapa keping gambar.


Papan Nama Makam

Pintu Masuk Utama

Sejurus dari itu, kami ke Kg. Tanjung Inggeris. Kami mengalami kesukaran kerana Ce On sendiri kurang mahir lokasi kampung tersebut. Namun, Ce On yang terkenal dengan sifat ramahnya memudahkan kami. Beliau rajin bertanya orang. Setelah menjumpai Kg. Tanjung Inggeris, kesukaran kami ialah untuk mencari makam tersebut. Tidak ramai yang tahu akan makam tersebut. Seorang penduduk yang ditanya memberikan satu info baru buat Ce On iaitu Makam Syed Alwi, Raja Perlis yang pertama. Namun, di situ tidak terdapatnya makam, hanya tanda yang dikatakan sebagai makam. Kami tak dapat nak masuk melihatnya kerana belukar yang tebal. Setelah berada hampir sejam di kampung tersebut, akhirnya kami berjumpa juga makam tersebut dengan bantuan seorang penduduk kampung yang beliau juga tidak terlalu menghiraukan makam tersebut. Makam tersebut dikatakan adalah milik Sheikh Abdul Qadir Ibni Husein Shah 'alirah.
Sedikit info di makam tersebut. Dikatakan wafat pada 291 Hijriah bersamaan 904 Masihi


Bernesankan Nesan Acheh

Keadaan makam tersebut

Sebuah makam kecil di sebelahnya. Tidak diketahui milik siapa. Tetapi benesankan nesan Acheh.
Sesudah itu, kami menghala ke Tanjung Pauh, Jitra, untuk menziarahi makam Mufti Kedah yang kedua, Sheikh Abdul Jalil. Beliau dikatakan seorang Wali Allah dan di kurniakan Karomah. Makam tersebut terletak didalam kawasan surau yang didirikan dan dijaga oleh jemaah India Muslim. Mengikut yang diberitahu, Sheikh Abdul Jalil berasal dari Yaman. Mengikut kisah yang mashyur, dahulunya makam ini tidak diketahui dimana, tetapi dengan munajat anak murid Sheikh Abdul Jalil, akhirnya diketemukan oleh Allah SWT. Makam ini adalah antara makam-makam yang sering dikunjungi Almarhum Ustaz Hanafi. Di kawasan makam tersebut terdapat juga 2 buah makam makam milik anak murid Sheikh Abdul Jalil.

Papan nama di pintu makam.


Makam Sheikh Abdul Jalil dari sisi

Makam Sheikh Abdul Jalil

Kami di pintu makam


Makam Anak Murid Sheikh Abdul Jalil


Makam Muhammad Yusof

Sebuah Lagi Makam Anak Murid Sheikh Abdul Jalil

Makam Sheikh Ibrahim Shah
Setelah berada lebih kurang 20 minit, kami berpatah balik ke Titi Gajah. Lebih tepat lagi ke Masjid Titi Gajah. Disana bersemadinya seorang ulama mashyur yang tegas pendiriannya dalam soal agama serta tidak memandang kepada harta dan pangkat dunia. Ramai ulama-ulama yang seangkatan dengannya di makamkan di Makam Diraja Langgar. Beliau memilih di situ. Ada kisah yang tertentu mengapa beliau dimakamkan disitu. Ulama yang AKU maksudkan itu ialah Tuan Hussain Bin Tuan Muhammad Nasir atau lebih dikenali dengan jolokan Tuan Hussain Kedah al-Banjari. Sedikit riwayat mengenai beliau boleh di perolehi di http://www.canang.com/v2/t212-tuan-guru-syeikh-husein-kedah-al-banjari-guru-kepada-lebai-zain.html
Nesan Di Makam Tuan Hussain Kedah


Makam Tuan Hussain Kedah al-Banjari
Ketika di kawasan perkuburan Titi Gajah ini, terdapat 2 buah makam yang kelihatan istimewa, iaitu nesannya berwarna kuning. Yang pertama telah diketahui milik Tuan Hussain, tetapi sebuah lagi tidak diketahui. Kedudukannya selang 3-4 kubur dari Makam Tuan Hussain Kedah. Tulisannya pada nesannya telah hilang.

Selesai menziarahi, AKU memandu Avanza dengan mengikut arah pandu Ce On ke Gunung Keriang. Sempat mengambil gambar hadapan Sekolah Kebangsaan Gunong, di mana YM Tuan Guru pernah bersekolah dahulu.
Papan Nama Sek.Keb. Gunong

Selepas berpusing di Gunung Keriang, selepas ke makam, kami nak ke makan pula. Lapar. Ce On berkeinginan untuk membawa kami menikmati mee Sharif yang mengasyikkan.

P/S: maklumat yang diperolehi dari Ce On, pada 10 Januari 2009, sebuah lagi makam yang bernesan berwarna kuning itu adaalah milik seorang lagi ulama yang besar. iaitu Tok Guru Hj. Ahmad Said. Menurut cerita, beliau adalah antara guru Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah yang mashyur. Maklumat ini diperolehi oleh Ce On dari YM Tuan Guru.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan