Sabtu, 31 Januari 2009

Projek Pra-Menjejak Liku Hanafi : Perjalanan Hari Kedua di Kedah Darul Aman (Part Akhir)

Malam Tahun Baru Di Hotel Lim Kung

Sebaik selesai menziarahi makam Al-Marhum Tuan Hussain Kedah Al-Banjari, dan setelah bertawaf di Gunung Keriang, waktu telah menunjukkan jam 1830hrs. Ce On bercadang untuk membawa kami ke sebuah warong bergerak. Di situ dikatakan Mee Goreng Mamaknya cukup sedap dan digilai oleh Ce On sendiri. Ia mempunyai panggilan tersendiri iaitu Mee Shariff.

Sambil-sambil ke situ, Ce On menunjuk arah sekitar Kuala Kedah. AKU bawa sajalah, katanya jalan pintas ke Mee Shariff. Setelah lama memandu, timbul tanda tanya dari AKU kerana dari jalan yang lebar akhirnya AKU memandu di lorong kampung yang kecil, hanya untuk sebuah kenderaan, dan terpaksa mengalah jika bertembung dari arah bertentangan. Lebih teruk, makin lama, dari jalan bertar ke jalan yang berlopak-lopak dan tidak bertar!

AKU bertanya, "Betul ke jalan ni Ce On?". Tanpa ragu-ragu, Ce On memberi respon, " Betui! Hang jangan bimbang lah, takkan sesat nya kat Kedah ni". AKU akur kerana tempat dia.

Tapi, lama kelamaan, Ce On menggelabah. AKU bertanya, "Awatnya Ce On? Kita da sesat ka?"

Ce On masih memberi responnya tanpa was-was, "Dak aih, kita cuma terlepas simpang ja", kemudian Ce On menambah lagi dengan mengemukan satu teori, "Kedah ni Pin, hang tak yah risau. Ni kawasan bendang. Kalo hang sesat, hang cari landmark, kemudian hang jalan je. Selagi hang nampak landmark tu, hang lalu jalan yang betul, pasai, jalan kat bendang macam tu, La, ni kita nak kuar jalan besag, hang ambil Gunung Keriang tu sebagai panduan, ikut jalan ni. Mestinya jumpa jalan besag".

AKU akur lalu membelok ke kiri, masuk ke lorong yang lebih kecil, dan terus memandu ke arah Gunung Keriang. AKU berasa pelik bila melihat sekumpulan pemuda kampung memandang kami dengan raut wajah yang kehairanan. Ce On pula, masih menunjuk arah dengan menyebut "terus, terus, terus".

Dan, akhirnya kami bertemu dengan jalan mati! Hampeh punya Ce On! AKU dah kebuluq ni!

Dengan tenang Ce On meminta AKU berpatah balik, dan sempat berkata, "Nampaknya teori yang aku cakap tadi tak boleh di pakai kat sini". AKU berpatah balik lalu berhenti di sekumpulan pemuda tadi untuk bertanya jalan yang sepatutnya untuk ke Alor Star. Rupanya, kami perlu jalan terus sahaja tanpa belok ke kiri di tempat yang kami bertemu sekumpulan pemuda itu tadi. AKU memandu melalui jalan yang berlopak-lopak dan tidak bertar sehinggalah kami tembus keluar di sebuah taman dan menuju ke Mee Sharif. Tiba di sana jam 1915hrs. Mee tersebut memang sedap!

Sahaja AKU ceritakan hal ini sebab dari situlah titik mulanya, sahabat-sahabatKU mula bergelak ketawa dan mengutuk-ngutuk Ce On. Sejak berjumpa siang tadi, sahabat-sahabatKU memandang hormat dan tinggi pada Ce On. Mereka segan kepadanya kerana pengetahuannya tentang sejarah.

Nak tergelak AKU! Dari baik-baik semuanya mendengar dengan tekun dan diam bila Ce On berbicara, sesudah itu Ce On menjadi bahan kutukan pulak. Tambahan pula, sebaik bertemu jalan mati, berbakul-bakul sumpah AKU taburkan pada Ce On. Hahahahaha. Maaf la yo Ce On, AKU gurau je. Kepada rakan-rakan yang ingin menggunakan khidmat Ce On sebagai pemandu arah, silalah memastikan dengan tepat dan betul arah mana yang hendak di belok! Ini kerana Ce On sering sekali di lihat mengangkat tangan kanannya dan menunjuk-nunjuk ke arah kanannya, sambil berkata, "Kiri, kiri, kiri" dengan riak wajah yang serius! Hahahaha, point yang selalu kami gunakan untuk kutuk Ce On selepas itu.

Hang silap besag la Ce On! Hang buat pasal dengan sahabat-sahabatKU. Baik-baik mereka segan dengan kau, dah jadi bahan kutukan pulak. Tapi hikmahnya, selepas itu kami semua di dapati lebih mesra!

Berbalik kepada kembara kami. Sebaik meninggalkan Gunung Keriang petang tadi, Ce On tak henti-henti mencadangkan AKU menghubungi YM Tuan Guru untuk meminta kebenaran dan keizinan darinya bagi kami menziarahi tapak peninggalan rumah keluarga Al-Marhum Ustaz Hanafi Bin Haji Ahmad di Alor Gunong. Mendapatkan kebenaran dan keizinan ini penting menurut Ce On dan rakan-rakan di Kedah. Ada sebabnya. Pada AKU, kita nak pergi menziarah tempat orang. Seharusnyalah meminta dan mendapatkan izin dari tuan empunya. Jika tuannya sudah tiada, anak-anaknya masih ada, dan tambahan lagi kita kenal.

AKU menolak urusan tersebut kepada Hafiz, selaku Setiausaha Cawangan. Hafiz memulangkannya kepada AKU semula. AKU menolak kepada sahabat-sahabatKU yang lain, mereka memulangkannya kepada AKU kembali. Hampeh! AKU termenung panjang. Ikut rancangan, kami hanya sekadar lalu sahaja untuk melihat tapak tersebut sebab kembara kami tanpa YDP atau NYDP. Semuanya muda belia. Ce On pula mengapi-apikan sahabat-sahabatKU untuk meyakinkan AKU menghubungi YM Tuan Guru. Berat juga tugas tu. Bukannya apa, nampak macam tak sopan. Esok nak pergi ziarah, malam ni baru nak minta izin, pula dengan hanya melalui telefon saja! Bila ada peluang beritahu berhadapan, tak diambil kesempatan. AKU termenung panjang.

Ketika berhenti sebentar untuk mengisi minyak di Petronas, AKU ke belakang bangunan dan mencuba menghubungi YM Tuan Guru. Tak dapat. Lalu aku bergerak keluar dari Petronas. Cuba menghubungi buat kali 2, masih lagi tak dapat. AKU bergerak ke hadapan sambil memberitahu sahabat-sahabatKU. Tapi, tidak mengapalah, AKU cuba untuk menghubungi kali ketiga, dan cubaan kali ini membuahkan hasil. AKU dapat bercakap dengan YM. Dengan memulakan salam dan memperkenalkan diri, dan diikuti ungkapan maaf, AKU menyampaikan hasrat Kami kepada YM Tuan Guru. Alhamdulillah, YM Tuan Guru mengizinkan dan diberikan beberapa nasihat yang kami harus patuhi. Selesai sahaja menghubungi YM Tuan Guru, AKU menarik nafas dan menghela lega. Alhamdulillah. Terima Kasih YM Tuan Guru.

Selepas itu, kami di bawa oleh Ce On untuk ke rumah seorang ahli cawangan Negeri Kedah. Saudara Faiz. Disamping untuk berziarah, kami berhajat untuk meminta pertolongan dari beliau untuk membawa kami ke tapak rumah Almarhum Ustaz Hanafi dan makam Haji Zain keesokannya. Alhamdulillah, beliau bersetuju untuk membantu.

Selepas menziarah Sdr. Faiz, kami di bawa Ce On untuk menikmati Nasi Lemak Pak Ali, dimana kami mengalami kejutan. Makan di Kedah amat murah! Pada perkiraan aku, dari kuantiti lauh yang aku ambil, harganya mungkin 20-30% lebih murah berbanding di Seremban. Malah sedap dan menyelerakan pula. Hasrat untuk menyahut seruan YM Tuan Guru untuk megurangkan ukuran lilitan pinggang kepada 28 inci, terpaksalah ditangguhkan dulu. Hahahaha

Sambil menikmati nasi lemak tersebut, kami merancang acara untuk esok hari. Memandangkan esok hari terakhir, kami perlu bermula awal. Perlu keluar seawal 0800hrs untuk ke Derga menziarahi makam Tok Syeikh Jarum. Kemudian ke Muziam Kedah dan di ikuti ke Pekan Rabu untuk bershopping. Sesudah itu, kami akan meninjau Makam Di Raja Langgar sekali lagi dan ke Alor Gunung dan Alor Merah.

Sesudah makan, kami ingin menikmati suasana malam di Alor Star, tambahan pula malam ini adalah malam tahun baru 2009! Kami menuju ke Stadium Darul Aman. Sesak di sana kerana diadakan Ceramah Tahun Baru. Satu pendekatan yang berbeza dan menarik. Oleh kerana terlalu sesak, kami tidak singgah di situ. Ce On membawa kami ke sebuah hotel. Hotel Lim Kung.



Di sini, berlakunya sejarah, di mana seorang insan menjaga gurunya, walaupun gurunya tersebut berperilaku yang tidak elok. Oleh kerana pada guru tersebut, ada ilmu yang baik dan amat bernilai, maka adab tertib berguru dijaganya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan