Selasa, 13 Januari 2009

Projek Pra-Menjejak Liku Hanafi : Dari N. Sembilan ke Perak Perjalanan Hari Pertama Yang Penuh Mencabar (Part 1)

Cadangan asal kami adalah untuk bergerak sejurus habis Majlis Sambutan Tenaga Pengajar 1430H di Auditorium DBKL, pada 29 Januari 2009. Oleh kerana, pengangkutan kami hanya boleh diperolehi selepas jam 2200hrs, maka itu, waktu perlepasan kami ditangguhkan kepada tengah malam.

Dalam cadangan awal kami adalah untuk terus ke Kedah dahulu kemudian singgah di Perak semasa dalam perjalanan pulang, namun pada pagi Isnin tersebut, cadangan itu terpaksa di ubah untuk ke Perak dahulu atas sebab pemandu pelancung kami, Sdr. Basheeron (Ce On) mempunyai urusan di UiTM Shah Alam pada hari Selasa dan hanya akan berada di Kedah pada hari Rabu.

Ya Allah, permudahkanlah perjalanan kami semasa pergi dan kembali, berkatilah perjalanan kami semasa pergi dan kembali
Lindungilah perjalanan kami semasa pergi dan kembali, Selamatkanlah perjalanan kami semasa pergi dan kembali
Ya Allah, jadikanlah perjalanan kami sebagai satu ibadat dan jihad... Amin Ya Rabb.


Kami bergerak ke Perak pada jam 0030hrs, Selasa 30 Disember 2008 dengan pemandu kami Hafiz bersama co-pilot Fendi. Secara tak langsung, kami mencapai persefahaman bahawa bagi perjalanan malam, pemandunya Hafiz atau Fendi, untuk siang hari, pemandunya AKU bersama co-pilot, Izam.

Destinasi pertama kami adalah Teluk Intan. Sepanjang malam itu, selepas melepasi Rawang, AKU senyap sahaja. Rasa seperti tidur, tetapi setiap perbualan antara Hafiz, Fendi dan Wak, AKU dengar. Kira Tidur-tidur ayam lah. Izam pula terlebih dahulu melayar behtera mimpinya. Kami hanya berhenti di R&R Seremban untuk isi minyak dan membeli peta perjalanan serta di Hentian Sungkai untuk membuang air kecil.

Setelah exit tol Bidor, kami ke arah Bandar Teluk Intan. Perut pemandu dan co-pilotnya ingin di isi, tetapi terlepas Restoran Kari Kepala Ikan Ghulam Rasul selepas exit Tol Bidor. Kami teruskan saja sehingga berhenti di Mc D Telok Intan pada jam lebih kurang 0430hrs. Sebaik AKU dan Izam keluar dari Avanza, Hafiz dan Fendi terus membaringkan seat mereka. Aik...kata nak makan. AKU biarkan saja. Mereka dah penat memandu dan menunjuk arah. AKU lepak kat Mc D dan sempat melahap bubur ayam dan segelas besar kopi 'O' yang AKU ketagih sejak akhir-akhir ni sambil menonton live match antara MU vs Everton(rasanya...AKU kurang sangat nak menonton) dan selepas itu, menambah dengan sebiji burger ayam Mc D bersama segelas besar kopi 'O' lagi... Hahahaha.... Ingin juga nak joint kawan-kawan lena, tapi tak sampai hati nak kejutkan Hafiz atau Fendi sebab mereka 'makan' seat tengah Avanza tu.
Dalam duduk-duduk di situ, AKU berkira-kira, mana yang nak di tujui dulu, ke Makam Marhum Durian Sebatang atau Beting Beras Basah? Pagi-pagi buta nak ke Makam? Gila apa... Subuh pun belum masuk lagi! So, AKU decide untuk ke Bagan Datoh. Ke Beting Beras Basah. Maknanya kami akan turun ke bawah. Kalau lalu jalan dalam, mungkin lebih dekat. Dari Klang ke Sabak Bernam dan terus ke Bagan Datoh. Selepas berbual dengan brader Mc D untuk mendapatkan hala tuju, lebih kurang jam 0630hrs, AKU kejutkan mereka. AKU dan Izam mengambil alih seat depan Avanza. Dari Telok Intan ke Bagan Datoh ada lebih kurang 60km.
Tiba di Pekan Bagan Datoh, AKU mencari-cari hala tuju. Masuk laluan kampong dan singgah di sebuah surau. Lupa pulak nama kampong dan surau tu. Tapi kami gelarkan surau berpenunggu....Hahaha..sebab kenapa kami namakan sebegitu, adalah rahsia. Di surau itu hanya ada 2 orang sahaja yang berjemaah Subuh. Kami bertanya tentang arah ke Beting Beras Basah. Alhamdu Lillah, kami berada di laluan yang benar. Malah, kami di berikan jalan yang pendek untuk ke sana. Kena melalui Felcra. tepat jam 0730hrs, kami tiba di kawasan tinjau, Beting Beras Basah. Tiada apa yang menarik sangat pun di situ, malah kurang terbela. Beting yang disebutkan tidak kelihatan. Mungkin kerana air pasang atau memang sudah tidak kelihatan lagi. Wallahualam.


Menikmati pandangan muara Sungai Perak di waktu pagi


Sebuah pondok di Beting Beras Basah yang menjadi tanda tanya bagi kami.

Kami tak lama di situ, sekitar 15 minit sahaja. Kemudian kembali ke Pekan Bagan Datoh untuk bersarapan pagi dan selepas itu ke Teluk Intan. Alang-alang ke sini, maka wajiblab bergambar di Menara Condong Teluk Intan.



Di pintu menara condong, kami berada hanya sekitar 5 minit untuk ambil beberapa keping gambar sahaja

Seterusnya kami menuju ke Kampung Terengganu, Durian Sebatang, di pinggir Bandar Teluk Intan. Jalan di kampung ini kecil. Jika bertembung, salah seorang perlu mengalah. Kami fikirkan kami telah tesesat arah. Nasib baik ada Pak Cik Abdul Kamil. Sewaktu kami bertanya padanya, beliau sedang menyapu halaman rumahnya. Beliau dengan mesra menyambut kami. Rupanya kami tidak silap. Makam tersebut berada tidak jauh di belakang rumahnya. Beliau dengan baik hatinya mengizinkan kami memakir Avanza kami di halaman rumahnya serta menunjukkan makam tersebut. Makam tersebut di kelilingi rumah-rumah orang Kampung Terengganu. Sama seperti Beting Beras Basah, makam tersebut tidak terbela dengan baik.


Dihadapan rumah Pak Cik Abdul Kamil yang baik hati.




Makam Al-Marhum Sultan Abdullah Muhammad Shah I (Marhum Durian Sebatang) dikiri sekali

Simbol di makam tersebut yang menarik perhatian kami. Ada sesiapa yang mengengetahui maksudnya?

Seperti biasa, kami hanya berada sekitar 15 minit sahaja kerana itulah yang dihadkan oleh kami. Destinasi seterusnya adalah Kampong Gajah. Bermula dari situlah, terjadinya perjalanan kami yang mencabar dan teruja...hahahaha...

Salam Segenggam, Salam Secekak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan