Selasa, 13 Januari 2009

Projek Pra-Menjejak Liku Hanafi : Dari N. Sembilan ke Perak Perjalanan Hari Pertama Yang Penuh Mencabar (Part 2)

Kampong Gajah : Cabaran Yang Melucukan

Pada jam 1045hrs, kami bergerak dari Durian Sebatang ke arah utara menuju Kuala Kangsar, melalui Kampong Gajah, Bota dan Parit. Kesemua kawasan tersebut terletak di Daerah Perak Tengah. Kampong Gajah adalah sebuah kawasan yang agak panjang jalannya dan agak menarik kerana ianya adalah sejajar dengan Sungai Perak, sungai yang terlebar di Semenanjung Malaysia.


Laluan yang kami lalui ini agak istemewa kerana di sini terletak banyak makam Sultan Perak zaman lampau. Sebanyak 18 buah makam kesemuanya dan sebuah kubur J.W.W Birch. Kiranya kawasan ini pernah menjadi pusat pemerintahan Kesultanan Perak di zaman lampau.


Setelah hampir sejam perjalanan, kami terlihat papan tanda di bawah:-








Papan tanda sebeluk masuk ke Kg. Telok Memali


Lalu kami masuk ke kiri mengikut anak panah yang ditunjukkan. Kami masuk ke Kampong Telok Memali dan terus mengambil jalan yang lurus sehingga kami terhenti dan berpatah balik kerana was-was apabila sampai di laluan tanah merah dan ladang kelapa sawit. Kami cuba bertanya seorang penduduk kampung dan kanak-kanak yang sedang memancing ikan di parit hadapan rumah mereka untuk mendapatkan kepastian adakah wujud makam-makam lama di situ. Memang benar, kami perlu terus dan melalui ladang kelapa sawit untuk sampai makam-makam tersebut. Maka kami kembali ke arah tersebut dan meyeberangi sebuah jambatan kayu. Oleh kerana malam tadi hujan, maka jalan di situ lecak dan berlumpur. Terdapat juga laluan yang telah agak dalam, mungkin kerana dilalui oleh lori kelapa sawit. Risau juga kami kerana takut kalau-kalau Avanza kami terbenam dalam lumpur. Setelah berbincang dan mengambil persetujuan, maka AKU terus memegang stering kereta menuju ke dalam ladang denganberhati-hati. Oh ye... sejak bergerak dari Negeri Sembilan pada jam 0030hrs 30 Disember hingga ke waktu itu lebih kurang jam 1200hrs, kami masih belum mandi!



Laluan ladang kelapa sawit yang kami lalui.


Setelah hampir kira-kira 15 minit, berada di dalam laluan tersebut, kami terjumpa sebuah surau lama. Tidak tahu berapa lama telah di tinggalkan. Tapi rasa-rasa tidak kurang 30 tahun ia berada di situ. Ditinggalkan pun mungkin kerana penduduk kampung tersebut telah berpindah ke luar dan kawasan tersebut dijadikan kawasan ladang kelapa sawit.




Surau lama yang telah lama ditinggalkan




Setelah surau itu, kami berjumpa dengan sebuah kawasan perusahaan kayu, yang semua pekerjanya adalah warga Bangladesh. Laluan selepas surau tersebut berlopak-lopak, lecak dan licin. Adakalanya hanya AKU sahaja yang berada dalam Avanza, sahabat-sahabat yang lain terpaksa turun bagi mengurangkan beban dan memudahkan Avanza itu bergerak lancar.


Kami yakin bahawa laluan kami tersebut adalah benar apabila terlihat Sungai Perak di kiri kami. Makam-makam Sultan Perak zaman lampau adalah berada di pinggir Sungai Perak dan kerana intu, setiap Sultan Perak yang baru perlu bermudik ke Hilir Sungai Perak dari Kuala Kangsar ke Beting Beras Basah dan merupakan salah satu dari adat pertabalannya. Lebih kurang 200 meter dari perusahaan yang dikatakan tadiKami bertambah lega apabila ternampak akan papan tanda ini.






Kami berhenti di papan tanda tersebut dan ingin berjalan kaki ke makam tersebut tetapi terbantut kerana perkara yang kami lihat seperti yang diberitahu oleh saya dalam video di bawah. Lalu kami masuk ke dalam sedikit, dan hanya AKU, Izam dan Hafiz saja yang turun.


Kerana itu hajat kami untuk keluar dari Avanza di papan tanda tersebut terbantut.


Dan makam tersebut adalah seperti yang anda lihat. Tidak terurus dan terbela. Dipenuhi semak samun.




Papan tanda yang di pasang oleh pihak Muzium. Lepas pasang tinggalkan saja. Nanti besok bile nak tabal Sultan Perak yang baru, baru datang balik.






Kalau anda ingin menjadi Sultan, maka anda kena redha, 100 tahun selepas anda mangkat, maka beginilah makam anda.


Ada kebenarannya apa yang saya sindir tersebut. Marah pun ada. Ini kerana, selepas dari makam tersebut, lebih kurang 300 meter darinya, maka kami berjumpa dengan sebuah kawasan lapang dan bersih dimana dihadapannya terpacak papan tanda ini:-


Kubur J.W.W Birch


Kawasannya lapang dan tidak bersemak samun. Ada 5 kubur bersalib disitu. Adakah kawasan kubur itu tidak subur dan menyebabkan tidak boleh ditumbuhi pokok ataupun semak????? Cis...Pada mulanya AKU ada mengambil 3, 4 keping gambar disini, tapi semasa di Kedah, AKU terpaksa meninggalkan hanya sekeping dan menghapuskan yang lain untuk memeberi ruang memori kamera yang lebih besar bagi menyimpan gambar-gambar yang lebih bermakna. Gambar-gambar AKU dan sahabat-sahabat yang lain pun AKU terpaksa delete juga.


Selepas dari kubur Birch tersebut, laluan yang kami lalui hampir rapat dengan tebing Sungai. Kadang kala ada yang hanya sejarak 10 meter. Laluan kehadapan terus bertambah sukar. sehingga kami terjumpa jambatan tanah di parit sepanjang 2 meter lebih yang sebahagiannya telah mendap dalam ke bawah. Kami berbincang samada perlu diteruskan atau tidak. Oleh kerana kami difahamkan bahawa jalan tersebut sekiranya dilalui terus, kami akan kembali ke jalan besar di sebuah kampung lain. Maka kesemua sahabat-sahabat aku turun dari Avanza dan meletakkan kayu bagi mengelakkan tanah yang telah mendap itu, terus mendap dan akan menyebabkan Avanza kami tersangkut. AKU tidak dibenarkan turun kerana perlu memandu. Diwaktu itu jam menunjukkan pukul 1230hrs, dan AKU masih lagi tidak tidur dengan sempurna sejak bertolak dari Seremban.




Laluan sukar yang kami tempuhi. Nasib baik ada kayu-kayu di situ.



Sebaik melepasi halangan tersebut, kami gembira kerana menemui jalan yang telah bertar. Pada fikiran kami, maka betullah apa yang kami lalui ini. Namun panas yang kami sangkakan hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari. Apabila kira-kira 200 meter dari laluan sukar tersebut, dengan tidak menemui makam-makam yang lain, perjalanan kami terbantut apabila di hadapan kami adalah Sungai Perak. Jalan tersebut jalan mati. Dipercayai jalan asalnya terhakis dan runtuh ke dalam Sungai Perak.





Jalan mati daa...


Fuh... Besar sungguh dugaan kami. Mahu tak mahu kami terpaksa patah balik dan kami mengambil keputusan untuk kembali terus ke jalan besar sebelum masuk ke kampung tadi. Maka, kami ber 'camel throphy' sekali lagi di laluan sukar yang kami tempuhi lagi. Kali ini AKU sempat meletakkan kamera di atas dashbord dan merakam dalam bentuk video usaha yang dilakukan sahabat-sahabat AKU.


Telah dibuktikan bahawa Avanza adalah MPV tahan lasak...Hahahaha... nak buat macam mana. dah terlajak ke situ, harung je lah...bukankah kita di ajar mara ke depan, tidak mengelak ke kiri dan ke kanan mahupun berundur. Tapi yang ini bukan kami berundur. Cuma mengambilnasihat orang tua-tua, sesat di hujung jalan, pulang ke pangkal jalan. Kami tindak berundur kerana AKU dah meng 'U-Turn' kan Avanza terlebih dahulu.


Laluan balik kami lebih berliku kerana melalui jalan yang telah mendap lebih dalam akibat terjahan Avanza kami ketika datang tadi. Beberapa kali kami sangkut. Beberapa kali juga sahabt-sahabat AKU terpaksa turun dari Avanza untuk menolak. Begitu kasih dan sayangnya sahabat-sahabat kepada AKU. Mereka tidak benarkan sama sekali aku keluar dari Avanza dan berlumpur bersama mereka. Inilah sahabat! Mereka dah macam berkubang. Inilah keadaan Avanza yang kami pinjam dari kakak Fendi sebaik keluar dari kampung tersebut.




Ni, kalau make-up skit, tambah skirting, tampah spoiler, tambah kangaroo bumper mesti da boleh masuk rally ni.


Sebaik keluar, kami tergelak sakan. Masing-masing mengelakkan comot lumpur di wajah dan muka masing-masing. Nasib baik kami belum mandi lagi sejak dari Seremban. Kalau mandi, sia-sia saja mandi kami tu. Selepas itu kami singgah di Masjid Kg. Pulau untuk mebersihkan badan kami dari lumpur dan kekotoran. Sayangnya, air di masjid tersebut tidak kuat, dan kami tidak beberapa puas mandi. Namun, kami telah terlatih untuk menghadapi keadaan yang sukar sebegitu.



Masjid Kampung Pulau



Kami berada di masjid tersebut kira-kira 1 jam lebih sikit. Sempat juga kami mandi dan membersihkan karpet Avanza kami. Di situ terlihat kesan calar balar di badan Avanza. Pergh... Parah kami. Nasib baik Fendi cool. Lagipun segala keputusan untuk meneruskan perjalanan kami adalah melalui sepakat kami sebulat suara. Kemudian berpatah balik sedikit ke Kampung Pulau Besar apabila terlihat papan tanda kedua yang tertulis nama-nama makam pada gambar pertama tadi. Itulah jalan masuk yang kedua.
Kami berbincang. Kami telahpun berada di situ. Kami agak goyah sedikit selepas melalui halangan lumpur tadi. Sepakat kami sebulat suara, untuk masuk sekali lagi, tetapi dengan syarat, sekiranya berjumpa sahaja jalan yang tidak elok, kami akan berpatah balik dan terus ke Kuala Kangsar.


Mulanya jalan kedua yang kami lalui itu bertar walaupun tidak secantik mana. Kami terlebih dahului menemui papan tanda makam Raja Ahmad. Tapi, kami meneruskan ke hadapan untuk ke makam yang lebih jauh sedikit. Tapi, hanya 200 meter selepas itu, AKU berpatah balik selepas melihat jalan dihadapan kami berlubang besar. Avanza kami tidak akan dipaksa menggagahi liku sebegitu lagi. Maka kami ke makam Raja Ahmad. Ianya bukan makam yang sebenar, ianya hanyalah tanda peringatan sahaja seperti yang tertulis dan diberitahu oleh Hafiz di bawah.


Papan tanda ke makam Raja Ahmad. Kena jalan kaki dan lalui pejabat JPS



Makam Raja Ahmad. Pagar sekelilingnya luas



Seluas-luas pagar tu, yang ada dalam pagar tu, ini je. Batu atau tanda peringatan. Baginda dipercayai mati terjatuh di Kuala Sunga Tepus, dan mengikut lagenda Baginda adalah penjaga jin Sungai Perak. Di sini juga merupakan salah satu tempat adat pertabalan Sultan Perak.




Pada jam 1430hrs, kami meneruskan perjalan ke Kuala Kangsar dengan melalui Bota dan Parit. Makam-makan Sultan Perak yang lain di laluan itu terpaksa kami lupakan. Destinasi kami adalah Pekan Parit untuk mencari kedai makan. Kedai-kedai di laluan sebelum tiba di Pekan Parit agak kuarang dan tidak menarik. Kami masih lagi memikirkan soal selera, walaupun keadaan kami pada waktu itu, ibarat kata oran, berilah apa saja kepada kami, pasti kami akan menelannya. AKU masih lagi terus memegang stering Avanza walaupun masih lagi belum tidur sedari Seremban. AKU terikat dengan persefahaman. Pemandu di waktu siang adalah aku. Malam barulah antara Hafiz dan Fendi. Tidak mengapalah, lagipun mereka dah penat menolak Avanza dan berlumpur.

Pengajaran yang kami pelajari di situ ialah, kami memerlukan khidmat penunjuk arah atau orang yang mahir tentang kawasan tersebut dan tahu letak diamnya makam-makam tersebut. Jangan nak main redah saja. Jangan nak semberono.

Dugaan kami bukan masih lagi ada di hadapan.

Salam Segenggam, Salam Secekak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan